ProRail heeft het omvangrijke project opwaardering Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond aan Swietelsky Rail Benelux gegund. Daar zijn wij enorm blij mee en trots op. Wij kijken ernaar uit om de komende jaren aan de slag te gaan en te werken aan de toekomst van duurzame mobiliteit.
Al jaren timmert Swietelsky Rail Benelux hard aan de weg om een van de toonaangevende spooraannemers van Nederland te worden. Na de projecten Metro aan Zee, Heerlen-Landgraaf én Kassel-Fulda (Duitsland), is de Maaslijn een prachtige aanvulling op de rijk gevulde BBV orderportefeuille.
“Ook dit project is -net zoals het project Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf- in partnership met de provincies en ProRail. Wij kijken ernaar uit om een succes te maken van de verbetering van de Maaslijn”, aldus Niek Lentink.
Reizigersvervoer verbeteren en verduurzamen
De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland hebben samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat besloten om de 88 kilometer lange Maaslijn samen met ProRail te elektrificeren. Swietelsky Rail Benelux gaat in opdracht van ProRail zorgen voor de uitvoer. Zo zorgen we er gezamenlijk voor dat Arriva een betrouwbare dienstregeling kan rijden, met een reistijdwinst van tien minuten. De maatregelen hebben als doel het reizigersvervoer op de Maaslijn te verbeteren en te verduurzamen.
Scope
Globaal zal 2024 het jaar worden van het ontwerp, waarop we in 2025, 2026 en 2027 daadwerkelijk zullen gaan bouwen. Het hele traject wordt voorzien van bovenleiding en een aantal onderstations. Daarnaast wordt er op vier plekken langs het bestaande spoor een extra spoor aangelegd. Ook worden op verschillende plaatsen de bogen in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Verder verbeteren we de veiligheid van ruim twintig overwegen.
Aanleg dubbelspoor
Op vier plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd. Het gaat om Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Op die locaties wordt het aantal sporen van één naar twee uitgebreid en kunnen tegemoetkomende treinen elkaar passeren. Daarom wordt dit ook wel een passeerspoor genoemd.
Verlengen en ophogen perrons
Op dit moment heeft de Maaslijn geen bovenleiding en kunnen er alleen dieseltreinen rijden op dit traject. Na de elektrificatie zal Arriva de dieseltreinen vervangen door elektrische treinen. Omdat deze treinstellen iets langer zijn dan de huidige, zullen we op enkele stations één of meerdere perrons verlengen. Ook brengt Swietelsky Rail Benelux waar nodig de perrons op hoogte, zodat er een gelijkvloerse instap ontstaat. Dit zorgt ervoor dat de treinen toegankelijker zullen zijn voor mensen met een beperking.