Vorige week was het officiële tekenmoment van de basisovereenkomst project Opwaardering Maaslijn. Samen met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen en John Voppen en Riet Schroven van ProRail hebben John Weijtmans en Niek Lentink hun handtekening gezet. Met gepaste trots kijken wij ernaar uit de komende jaren aan de slag te gaan met duurzame infrastructuur en te werken aan een moderne spoorlijn waar reizigers nog jaren van zullen profiteren.
Opwaardering Maaslijn
De Maaslijn is een spoorlijn van 88 km die in zijn geheel moet worden voorzien van bovenleiding, daarmee verduurzamen we het spoor en zijn de dieseltreinen straks verleden tijd. Daarnaast moet er bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver extra spoor worden aangelegd waardoor tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren. Ook worden op verschillende plaatsen de bochten in het spoor ruimer gemaakt, zodat de treinen hun snelheid kunnen behouden en niet meer hoeven af te remmen. Daardoor kan de rijsnelheid omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. En tot slot verbeteren we de veiligheid van ruim 20 overwegen verdeeld over drie provincies en negen gemeenten. Kortom; een omvangrijk project waar veel partijen bij betrokken zijn.